Ooit beschouwd als een nichehobby, is gaming uitgegroeid tot een van ’s werelds favoriete tijdverdrijf. In zijn digitale vorm genieten miljoenen mensen, van wie velen online spelen met of tegen andere mensen van over de hele wereld, van dit vermaak. In de loop der jaren is de online gamingruimte enorm gegroeid en geëvolueerd. Spelers genieten vandaag de dag van alles, van casinospellen zoals online blackjack tot levenssimulators.

1. Gaming is niet langer alleen voor kinderen of jonge mannen
In het begin van de jaren negentig was het niet moeilijk om te zien dat videospellen in de eerste plaats op de markt werden gebracht voor kinderen, of tienerjongens en jonge mannen, met advertenties die eruitzagen als een zaterdagochtendtekenfilm voor de eersten, of sexy vrouwen of gewelddadige beelden voor de laatsten toonden.
Het zou echter een understatement zijn om te zeggen dat we sindsdien een lange weg hebben afgelegd. De dagen dat het stereotype van een gamer ofwel een kind was dat voor de TV zat en op zijn videospelletjeconsole speelde, ofwel een tiener die in zijn eentje achter zijn PC in de kelder zat, liggen al lang achter ons. Vandaag de dag blijkt uit de statistieken dat de verdeling 50/50 is als het gaat om gamers die zich identificeren als man of vrouw en dat 46% van de mensen die gamen ouder zijn dan 40 jaar!
Het is veilig om te zeggen dat gamen niet langer alleen een hobby is voor kinderen en jonge mannen, en deze trend naar nog meer diverse demografieën zal zich waarschijnlijk voortzetten.
2. Van sterk naar sterk: de opkomst van eSports
Competitieve professionele videogames – beter bekend als “eSports” – hebben de afgelopen paar jaar een ongekende populariteit bereikt. Neem een van de populairste competitieve titels ter wereld: League of Legends. Deze online actiestrategiegame heeft naar verluidt zo’n 115 miljoen actieve maandelijkse spelers, kent wereldwijde toernooien met tientallen teams, en zag ongeveer 45 miljoen mensen over de hele wereld afstemmen op de wereldfinale van 2020!
Naarmate de technologie toegankelijker wordt en meer mensen de mogelijkheid zien om een eSports-deelnemer te worden, is het vrijwel zeker dat deze sector voor de industrie nog lange tijd zal blijven groeien.
3. Meer mensen ontdekken videospelletjes live streamen
Een jonge vrouw die voor haar computer aan het streamen is, houdt haar vingers omhoog in een vredesteken.
De competitieve kant van videogames is niet het enige gebied dat groeit. Naarmate meer mensen het internet gebruiken voor mediaconsumptie, is het geen verrassing dat velen ook interesse hebben getoond om een live-streaming superster te worden! In 2020 groeide het aantal gebruikers van Twitch, een website die zich richt op het livestreamen van videogames, van 3,9 miljoen naar 9,9 miljoen mensen in januari.
Hoewel er ongetwijfeld een aanzienlijk aantal mensen is dat niet-gamegerelateerde inhoud zou hebben gestreamd op Twitch, zou een groot aantal van deze nieuwe streamers waarschijnlijk ook videogames hebben gestreamd, waaronder titels in de steeds populairder wordende categorie online slots.
4. Games worden steeds vaker gebruikt om in onze sociale behoeften te voorzien
Gamers weten al jaren dat online videogames een geweldige manier kunnen zijn om in contact te komen met nieuwe mensen of om relaties met oude vrienden te helpen onderhouden, maar veel meer mensen, of ze zich nu als gamer identificeerden of niet, ontdekten dit begin 2020.
Hoewel het geen twijfel lijdt dat de ontmoetingsplaats van online gemeenschappen soms een giftige ruimte kan zijn (of ze nu aan games gewijd zijn of niet), ontstaan er heel wat vriendschappen – zelfs romantische – als gevolg van online gaming. Naarmate meer mensen online gaan en de schoonheid van games als hobby ontdekken, zal dit waarschijnlijk een nog populairdere manier worden om met anderen in contact te komen.
5. Het aantal mobiele gamers blijft groeien
Vóór 2007 was gamen op een mobiele telefoon in het beste geval eenvoudig, in het slechtste geval moeilijk. De toestellen waren helemaal niet geschikt om de spelervaringen na te bootsen die spelers op pc’s en consoles gewend waren geraakt, gewoon omdat de hardware daarvoor ontbrak.
Met de release van de iPhone in 2007 begon dit echter allemaal te veranderen. Deze toestellen hadden veel meer schermruimte, wat een visueel aantrekkelijker ervaring mogelijk maakte. En hoewel de hardware archaïsch lijkt in vergelijking met de smartphones van vandaag, lagen deze toestellen mijlenver voor op de gewone mobiele telefoons van die tijd en konden er complexere spelervaringen mee worden geïntroduceerd. De technologie die werd gebruikt om smartphones te ontwikkelen, maakte ook de weg vrij voor de ontwikkeling van tablets, die voor sommige gamers een populair alternatief zijn geworden voor computers en consoles.
Hoewel sommigen liever achter hun computer zitten of ontspannen op de bank met een controller in de hand, is mobiel ongetwijfeld voor veel mensen de favoriete manier van spelen geworden, en veel anderen zullen in de loop der tijd wellicht de overstap naar dit medium maken.